skip to main content
Language:
Search Limited to: Search Limited to: Resource type Show Results with: Show Results with: Search type Index

From Nameless to Nomenclature: Creating Music Genre in Southern Vietnam

Asian music, 2016-07, Vol.47 (2), p.138-171 [Peer Reviewed Journal]

2016 University of Texas Press ;Copyright © University of Texas Press. ;Copyright University of Texas at Austin (University of Texas Press) Summer/Fall 2016 ;ISSN: 0044-9202 ;ISSN: 1553-5630 ;EISSN: 1553-5630 ;DOI: 10.1353/amu.2016.0009

Full text available

Citations Cited by
  • Title:
    From Nameless to Nomenclature: Creating Music Genre in Southern Vietnam
  • Author: Cannon, Alexander M.
  • Subjects: ethnomusicology ; folk music ; Genre ; History and criticism ; Ho Chi Minh City ; Mekong River Delta ; Music ; Musical performances ; Musicians & conductors ; Musicology ; Negotiation ; Popular music ; Popular music genres ; Vietnam ; Vietnam, Southern ; Vietnamese
  • Is Part Of: Asian music, 2016-07, Vol.47 (2), p.138-171
  • Description: Descriptions of musical genre often feature categories of instruments, melodies, and other common performance practices. Using the example of southern Vietnamese đờn ca tài tử (music of talented amateurs or music for diversion), this article proposes that musicians define genre instead as the negotiation of a series of "thematic loops" or sets of opposing concepts upon which musicians focus during performance. Ethnographic research in Hồ Chí Minh City and the Mekong Delta indicates that musicians construct effective performance through the invocation of various gendered and ethnic "others" and strive for compatibility between rural and urban practice. Khi mô tả về một dòng âm nhạc, người ta thường tập trung vào các loại nhạc cụ, giai điệu và các điệu thức đặc trưng. Nhưng đối với đờn ca tài tử (của Nam bộ Việt Nam), bài viết này đưa ra ý kiến rằng chính các nhạc sĩ là người định ra dòng nhạc vì dựa trên những gì các nhạc sĩ tập trung thể hiện trong khi biểu diễn, họ đã điều chỉnh một loạt các “vòng chủ đề” hoặc các khái niệm đối lập nhau. Các nghiên cứu âm nhạc ở Thành phổ Hồ Chí Minh và vùng đồng bằng sông Cửu Long đã chi ra rằng các nhạc sĩ tạo nên những màn trình diễn hay dựa vào sự kêt hợp giữa các giới tính khác nhau, các dân tộc khác nhau, và hướng tới việc kết hợp hài hòa giữa phong cách nông thôn và thành thị.
  • Publisher: Ithaca: University of Texas Press
  • Language: English
  • Identifier: ISSN: 0044-9202
    ISSN: 1553-5630
    EISSN: 1553-5630
    DOI: 10.1353/amu.2016.0009
  • Source: ProQuest Central

Searching Remote Databases, Please Wait